Skip to main content

Päivitetty 8.10.2022

Verkkokaupan perustaminen

Yrityksen perustajan tai jo yrittäjänä toimivan kannattaa harkita liiketoimintansa viemistä joko kokonaan tai osittain verkkoon. Verkkokaupan perustamisessa on kiistattomia etuja, joista suurin on markkina-alueen laajentamismahdollisuus jopa maailmanlaajuiseksi. Lisäksi asiakaspalvelua on mahdollista parantaa ja laajentaa, sillä verkkokaupasta asiakkaat voivat ostaa milloin vain ja mistä vain. Tämä tuo parhaimmillaan lisää myyntiä. Verkkokauppa saattaa antaa pienellekin yrittäjälle mahdollisuudet myyntiin ilman, että yrittäjän on oltava aina paikalla reaaliaikaisesti. Verkkokauppa kuitenkin altistaa yrityksen maailmanlaajuiselle kilpailulle ja hintavertailulle. Verkkokaupan olemassaolo ei suinkaan takaa asiakkaita. Suomi on täynnä pieniä verkkokauppoja, joiden olemassaolosta kukaan ei edes tiedä. Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta miten saada verkkokaupasta oikeasti liiketoimintaa?

Kerron kirjoituksessani vastauksia näihin kysymyksiin:

  • Verkkokaupan perustaminen
  • Verkkokaupan perustamisen kustannukset eli hinta
  • Mitä aloittavan yrittäjän tulee huomioida, kun haaveissa on oma verkkokauppa (esim. verkkokaupan luvat)

Usein yrittäjä ajatteleekin olevansa joko ensisijaisesti verkkokauppias ja toissijaisesti kivijalkakauppias, tai päinvastoin, jos yrityksessä on sekä verkkokauppa, että kivijalka. Verkkokauppias panostaa verkkokauppaan ja kivijalka on lähinnä varaston noutopiste tai showroom. Kivijalkakauppias taas ajattelee verkkokaupan olevan vain sivujuonne, jolloin pääosa myynnistä tapahtuu kivijalassa ja niin aika kuin muut panostukset kohdennetaan kivijalkaan. 80-20 eli pareto optimi pätee tähänkin.

Kirjoitan tämän kirjoitukseni, kuten kaikki Mites bisnekset-blogin kirjoitukset yritystoimintaa suunnittelevan ja pienyrittäjän näkökulmasta. Olen ohjannut satoja verkkokaupan perustajia yrittäjäkoulutuksissani. Hurahdin itse verkkokauppamaailmaan, kun kouluttauduin vuosia sitten maisterin tutkintoni jatkeeksi ammattikorkeakoulussa verkkokaupan erikoistumisopinnoissa. Rakensin tuolloin oman ensimmäisen verkkokauppani alusta saakka. Sittemmin olen pyörittänyt verkkokauppoja valmiilla alustoilla, kouluttanut tulevia verkkokauppiaita ja seurannut mielenkiinnolla miten markkina kehittyy.

Markkinoilta löytyy paljon minua osaavampia verkkokaupan teknisiä asiantuntijoita, joiden puoleen on suotavaa kääntyä, kun verkkokauppaa rakentaa ja pyörittää. Väitän kuitenkin, että oma osaamiseni nimenomaan ensimmäistä verkkokauppaansa suunnittelevan pienyrittäjän näkökulmasta on todella vankka. Verkkokauppahan on markkinointikanava. Vaikka pieni yrittäjä satsaisi verkkokauppaansa kymmeniä tuhansia euroja, se ei välttämättä tuota yhtään mitään, elleivät yritystoiminnan perusasiat ole kunnossa. Verkkokaupan perustaminen edellyttää siis ymmärrystä yrityksen perustamisesta ja käynnistämisestä. Mutta kun haaveissa on verkkokauppa, suosittelen ehdottomasti viemään haaveen astetta pidemmälle!

Nainen tilaa vaatteita verkkokaupasta.

Suomalaiset ovat tilastojen valossa verkkokauppiaina huomattavasti eurooppalaisia yrittäjäkollegoitaan jäljessä, joten kirittävää riittää. Eniten verkko-ostamisen euroja valuu ulkomaille naisten vaateostoksissa. Suomalaiset ostavat verkosta liki 20 miljardilla vuosittain. Yli 85% suomalaista ostaa verkosta. Ikäryhmittäin eniten verkko-ostoksia tekevät 25-34-vuotiaat, joista lähes 100% ostaa verkosta. Kaikissa ikäryhmissä ostopäätökset tehdään verkossa tietoa hakien ja vertaillen. Yrittäjien on tästä syystä johtuen aivan välttämätöntä näkyä verkossa! Verkko-ostaminen ei ole hetken trendi, vaan pysyvä ostokäyttäytymisen muutos. Jos kivijalkakauppias ei halua perustaa verkkokauppaa perustellen tätä sillä, että haluaa ”palvella asiakkaita hyvin”, hän pikemminkin jättää suurimman osan asiakkaista palvelematta, koska olettaa, että asiakas saapuisi tiettynä kellonaikana tiettyyn fyysiseen sijaintiin tutustumaan rajalliseen valikoimaan. Tämä ei ole palvelemista, vaan palvelematta jättämistä.

Miten verkkokauppa perustetaan?

Verkkokauppiaaksi voi ryhtyä näillä tavoilla:

Rakentamalla oman verkkokaupan tai teettämällä räätälöidyn verkkokaupan ammattilaisella, jolla tarkoitan lähinnä mainostoimistoa. Aloituskustannus on suurin, mutta kauppa on tällöin suurimmalla todennäköisyydellä juuri sellainen kuin kyseisessä liiketoiminnassa tarvitaan. Useimmiten kaikkein toimivimmat ja ulkonäöltään upeimmat kaupat ovat juuri näitä, mutta hintalappu on muutamista tonneista muutamiin kymmeniin tonneihin. Räätälöity kauppa voi olla kokonaan koodarin rakentama, mutta useimmiten esim. Woocommerce tai Shopify.

Valitsemalla verkkokaupalleen valmiin, yleensä kuukausimaksullisen alustan, jota kustomoidaan jollakin tavoin omiin tarpeisiin esimerkiksi kaupan visuaalisen ulkonäön ja toimintojen osalta. Aloituskustannus riippuu kustomoinnin määrästä. Pienimmillään valmiin kaupan käyttöönotto ei aiheuta euromääräisiä kustannuksia kuin muutamia satoja euroja, joskin hinta voi olla myös muutamia tuhansia euroja. Kauppias voi valita tuotteiden määrän, kieliversioiden määrän jne. Hyvää näissä on suomenkielisyys – siis mikäli kauppias päätyy suomalaisen yrityksen alustaan.

Lisäämällä kotisivuille tai laskeutumissivulle tilauslomakkeen tai muun tilaustoiminnon. Se voi olla myös esimerkiksi ajanvaraustoiminto. Kotisivuille on mahdollista liittää myös verkkomaksamistoiminto. Tämä vaihtoehto on kustannustehokas ja toimii silloin, kun myyntiä oletetaan tulevan satunnaisesti tai vähän.

Myymällä tuotteita tai palveluita ilman omaa verkkokauppaa esimerkiksi markkinapaikalla, joita alustoiksikin kutsutaan. Näitä ovat toisten yrittäjien pyörittämät sivustot. Esimerkkinä Etsy, mutta myös moni suuri toimija myy sivujensa kautta toisten yrittäjien tuotteita oli kyse Stockmannista tai Gigantista, Zalandosta puhuttakaan. Myyntiä voi tehdä myös omien somekanavien kautta joko verkkokauppapalikalla tai ilman. Kustannus on tällöin kaikkein pienin. Toki myös oman verkkokaupan voi rakentaa kokonaan itse vaikkapa OpenCartin pohjalta. Tällöin alusta ei maksa mitään ja osa lisäosista maksaa pieniä summia. Tällöin on oltava todellista kiinnostusta ja osaamista kaupan rakentamiseen ja myös tekniseen päivittämiseen kaupan pyöriessä.

Nainen vertailee verkkokauppa-alustoja.

Verkkokauppa-alustoihin voi luoda silmäyksen esimerkiksi Paytrailin Suuri verkkokauppa-alustaraportti– vertailusta, joka kertoo suomalaisten verkkokaupapa suunnittelevien ja jo verkkokauppiaina toimivien suosituimmat verkkokauppa-alustat. Voit tilata maksutta raportin linkin takaa Paytrailin blogikirjoituksen lopusta. Raportti kertoo, että suurin osa verkkokaupan perustajista harkitsee kuukausimaksullisia alustoja, kun taas isommat verkkokaupat tarvitsevat räätälöidyn ratkaisun.

Paras verkkokauppa-alusta?

Mikä on paras verkkokauppa-alusta riippuu yrityksen tavoitteista. Jos yrittäjä ei tavoittele päätoimista verkkokauppiuutta, vaan verkkokauppa on pikemminkin harrastus tai sivutoimi, en näe järkeväksi lähteä rakentamaan alusta saakka räätälöityä verkkokauppaa. Tämä sen vuoksi, että valmiit verkkokauppa-alustat ovat yhtä lailla luotettavia, mutta ennen kaikkea edullisia ottaa käyttöön. Pienen alkavan yrittäjän ei tarvitse olla koodari tai graafikko, vaan valmiin verkkokauppa-alustan käyttöönotto on helppoa kenelle tahansa tervejärkiselle ihmiselle, joka on joskus työskennellyt tietokoneella. Kuukausimaksut ovat kohtuullisia, tukipalvelu auttaa tarvittaessa ja toimintavarmuus on korkea.

Jos yrittäjän tavoitteena on ryhtyä kokopäiväiseksi verkkokauppiaaksi, tilanne voi olla toinen. Tällöin suosittelen tutustumaan huolella ja ajan kanssa useisiin erilaisiin verkkokauppa-alustoihin. Tähän kuluu aikaa ja alustan valinta on todella tärkeä asia, sillä vaihtaminen on todella kallista ja usein menetetään samalla jo ansaittua näkyvyyttä. Kokopäiväiseksi verkkokauppiaaksi aikovan kannattaa pyytää useilta alustan toimittajilta esittelytapaamisia, demotunnuksia, kysyä mahdollisuutta keskustella jonkin todellisen referenssiasiakkaan kanssa ja pohtia hinnan lisäksi näitä asioita:

  • verkkokaupan asiakasystävällisyys ja sujuvan asiakkaan ostopolun rakentamisen mahdollisuus
  • verkkokaupan käyttäjäystävällisyys ja loogisuus kauppiaan näkökulmasta
  • verkkokaupan kustomointimahdollisuudet ja erityisesti laajentamismahdollisuudet, mikäli yritystoiminta kasvaa
  • hakukonenäkyvyyden ja asiakkaan mukaan ottamisen mahdollisuudet monella tapaa oli kyse tuotesivusta tai ns. artikkelikirjoituksista
  • toimintavarmuus, sivuston turvallisuus ja käyttäjätuki
Lähetti tuo paketteja kotiinkuljetuksella.

Verkosta ostetaan sekä tuotteita, että palveluita. Tuotteiden ongelmana on se, että ne on kuljetettava fyysisesti. Tuote on pakattava ja toimitettava. Tämä on kallista ja hidasta. Myös tuotteiden palauttaminen on kallista, vaikkei maksutonta palautusta olekaan pakko luvata. Viimeisen mailin ongelmaa eli hidasta toimitusta yritetään ratkoa droneilla, 3D-tulostimilla ja roboteilla. Yrittäjän tulee ehdottomasti hinnoitella toimittamisen kustannukset. Toisaalta suurin syy verkko-ostamisen keskeyttämiseen on se, että asiakas yllättyy toimituskuluista. Toisinaan toimittamisen kulut onkin järkevämpää leipoa tuotteen hintaan eli katteeseen, eikä hinnoitella niitä todellisten kulujen mukaan ostoskoriin. Yrittäjän tulee taklata monia ostamisen esteitä.

Verkkokaupan perustamisen hinta

Pienen verkkokaupan perustaminen maksaa keskimäärin 500-5000€ (+alv). Hinta ei sisällä tuotteita tai markkinointia, eikä yritystoiminnan muita kuluja, vaan ainoastaan verkkokauppa-alustan julkaisuvalmiina. Paino on tässä sanalla PIENEN verkkokaupan perustaminen – isommat räätälöidyt kaupat videokuvauksineen, optimointeineen ja integrointeineen (esimerkiksi markkinoinnin automaatio-ohjelman ja taloushallinnon ohjelmiston kanssa) maksavat kymmeniä tuhansia euroja. Mutta toisaalta niin kivijalan perustaminenkin maksaa.

Halvimmillaan verkkokauppatoiminnan aloittaminen ei maksa yhtään mitään. Paitsi yrittäjän aikaa ja viitseliäisyyttä, jotka ovat kuluja toki nekin. Verkossa voi alkaa myymään ilman minkäänlaisia kustannuksia somekanavien tai alustojen kautta, mutta jos kyseessä on alusta ja fyysiset tuotteet, verkkokauppaa pohtivan kannattaa kiinnittää huomioita näihin asioihin:

  • Yrityksen perustaminen
  • Mitä myyt – ei liian kilpailtu toimiala, muttei liian kapean segmentinkään tuote. Tai jos tuote on kapean segmentin tuote, on markkina-aluetta laajennettava. Verkkokauppahan toki mahdollistaa kansainvälistymisen.
  • Verkkokauppa-alusta. Jos käyttöön otetaan valmis kuukausimaksullinen alusta, hinnat vaihtelevat 20-200 euron (+alv) välillä kuukaudessa.
  • Logistiikka eli tuotteiden toimittaminen verkkokauppiaalle (rahti) ja verkkokauppiaalta asiakkaalle. Myös palautuksista aiheutuu kustannuksia. Palautuksen ei ole pakko olla ilmainen, mutta asiakaspalvelun nimissä tähän yleensä päädytään.
  • Verkkomaksaminen, josta voi aiheutua kiinteä kuukausimaksu + provisio per maksutapahtuma tai pelkästään provisio.
  • Pakkaaminen + pakkausmateriaalit
  • Varastointi. Verkkokauppiaille on tarjolla myös ulkoistettuja varastointipalveluita. Tällöin tuotteita ei välttämättä tarvitse kuljettaa lainkaan verkkokauppiaalle, joten toimitus nopeutuu ja yksi välivaihe jää pois.
  • Vakuutukset
  • Markkinointi, kuten hakukonenäkyvyys, somemainonta ja pakkausten kustomointi, uutiskirjeet ja muu yhteistyö (esimerkiksi vaikuttajayhteistyö)
  • Perustamisvaiheessa verkkokaupan graafinen ilme
  • Myytävien tuotteiden hankkiminen alussa alkuvarastoon ja myöhemmin valikoiman täydentäminen ja uudistaminen
  • Tuotekuvaukset eli valokuvat ja videot. Tavarantoimittajat antavat kuvia usein maksutta verkkokauppiaiden käyttöön, mutta useimmiten kuvia tarvitaan lisää, jolloin on opeteltava ottamaan kuvia itse tai ostettava palveluita valokuvaajalta.
Verkkokauppias pakkaa tuotteita laatikoihin.

Verkkokaupan perustaminen maksaa tyypillisesti 500-5000€. Hintahaarukka perustuu 20 vuoden aikana näkemiini verkkokaupan perustajien tarjouksiin ja laskelmiin. Verkkokaupan voi perustaa itse maksutta, mutta jos mielii ammattimaisempaa ja yrityksen väreihin räätälöityä verkkokauppaa, on keskimääräinen kaupan hinta 3000-5000€, mutta hinta voi kivuta kymmeniin tuhansiin euroihin. Tämä ei sisällä tuotteiden, pakkausten tai markkinoinnin kustannuksia, vain alustan. Toisaalta summa ei ole suuri. Jo pelkän kivijalan vuokravakuudet ovat usein suurempi rahasumma. Isompien verkkokauppojen hinnat huitelevat kymmenissä tuhansissa euroissa, jopa sadoissa. Panostus kannattaa olla tavoitteen mukainen. Jos verkkokauppa on pienimuotoista sivutulonhankintaa, ei kannata välttämättä teettää järeää verkkokauppaa, vaan harjoittaa myyntiä muuta kautta, kuten hyödyntää omia somekanavia tai valmiita markkinapaikkoja. Päätoimisuutta ja kasvua mielivän sen sijaan kannattaa panostaa hyvään ja toimivaan kauppaan.

Vinkkejä verkkokaupan perustajalle

Kun haaveissa on verkkokauppa, kannattaa huomioida edellä olevien lisäksi nämä:

  • Tuotekuvaustekstit (mitat, paino, tuotetiedot, kuvailu..). Tämä edellyttää verkkokauppiaalta copywriterin taitoja. Lyhyen tekstin on oltava kuvaava, hakukoneoptimoitu ja myyvä ilman valtaisaa määrää adjektiiveja, sillä merkkimäärä on rajallinen. Hyvä tuotekuvausteksti hyvin kuvien tai videoiden kera johtaa ostopäätökseen ja pienentää palautusten määrää.
  • Asiakasarvioinnit, rankingit, suosittelumarkkinointi
  • Reklamaatiot, vaihto ja palautusoikeus
  • Toimitusehdot, jotka ovat lakisääteiset
  • Ulkomaankauppa (tuonti ja vienti)
  • Tuloksellisuuden mittaaminen, josta käytetään myös termiä konversio. Konversio voi olla esimerkiksi suosikiksi lisääminen, ostoskoriin lisääminen, lisätietojen klikkaaminen, uutiskirjeen tilaaminen tai varsinainen ostotapahtuma. Hyvä ja ammattimainen verkkokauppa-alusta mahdollistaa sivustolla kävijöiden jokaisen aktiviteetin seuraamisen. Muutoin kauppaa on melkolailla mahdotonta kehittää asiakasystävälliseksi.
  • Verkkokauppa kivijalkakaupan jatkeena tai kivijalkakauppa verkkokaupan jatkeena
  • Toiminnan rahoitus
  • Kanta-asiakkaiden huomioiminen
  • Tietosuoja-asiat / asiakasrekisteri
  • Tuotteiden/palveluiden hinnoittelu (riittävä kate)

Listan järjestys on satunnainen ja listaa voisi täydentää ja tarkentaa loputtomiin. Monta asiaa on pohdittavana, mutta verkkokaupan perustaminen on nykyään todella helppoa, koska tarjolla on hyviä valmiita verkkokauppa-alustoja. Asiakkaat, olivat he sitten B2B tai B2C-asiakkaita, ovat tottuneita ostamaan verkosta, joten kynnys ostosten tekemiseen verkossa on jo hyvin matala. Nykyajan verkkokauppiaan ei tarvitse enää opettaa asiakkaitaan tai toivoa ostokäyttäytymisen muutosta. Myös luottamus kotimaisiin verkkokauppiaisiin on hyvällä tasolla. Verkossa voi myydä lähestulkoon mitä vain, mistä vain ja kenelle vain!

Lapsi opettelee soittamaan kitaraa verkkokurssin avulla.rkkokurssin äärellä.

Verkossa myydään mitä erilaisimpia palveluita: verkkokursseja, vakuutuksia, matkoja, uhkapelejä, elokuvia, pankkipalveluita, lainoja ja terapiaa. Henkilökohtaisesti en ole vielä löytänyt sellaista verkkokauppa-alustaa, joka taipuisi täydellisesti  itseopiskeltavan verkkokurssin tai verkkovalmentamisen vaatimuksiin ja toimisi samalla oivallisesti kauppapaikkana ilman kotisivuja. Jos haluaa kuvata ohjevideon, ansaintana voi olla sen lataaminen Youtubeen. Mutta jos haluaa tarjota pedagogisesti hyvin ja ammattimaisesti rakennetun itse opiskeltavan verkkokurssin, joka tukee osallistujan oppimista, jonka voi hakukoneoptimoida ja jossa käyttöliittymä on suomenkielinen – kertokaa minullekin! (nimimerkillä lukuisia alustoja on kokeiltu, mutta täydellistä ammattikäyttöön tarkoitettua alustaa ei ole löytynyt)

Usein koettuja haasteita verkkokaupan aloittamisessa

Suomi on täynnä pieniä verkkokauppoja, joiden olemassa olosta emme tiedä. Alustan valinnan lisäksi suosittelen kiinnittämään huomiota liikeideaan. Eli mitä tulet verkkokaupassasi myymään? Kuka tuotteita tai palveluita tulisi ostamaan? Huonoin mahdollinen verkkokaupan liikeidea on lähteä myymään jotakin sellaista, jota markkinoilla jo on ja vieläpä edullisesti. Verkkokaupan etu asiakkaan näkökulmasta on se, että tuotteiden hintoja on todella helppo vertailla. Olisi hulluutta lähteä myymään jotakin sellaista, jota joku iso entuudestaan tunnettu toimija tarjoaa suht edullisesti. Pieni kauppias ei yksinkertaisesti voi lähteä hintakilpailuun jättiläisen kanssa.

Pienen alkavan yrittäjän pitää löytää oma markkinarakonsa jostakin sellaisesta, jota isot eivät tarjoa. Kyseessä on ylivertainen kilpailuetu ja sen tunnistaminen. Suurin osa yrityksen perustajista ei käytä riittävästi aikaa liikeidean hiomiseen ja päätyy perustamaan yrityksen liian kilpaillulle markkinalle. Tämä on yksi syy siihen, miksi joka toinen yritys lopettaa toimintansa ensimmäisten vuosien aikana.

Asiakasvalinta on tehtävä huolella. Asiakkaiden ostohalukkuutta, maksukykyä ja lukumäärää kannattaa selvittää ennen yrityksen perustamista. Pilotointi, testaaminen ja pop up-yritystoiminta ovat erittäin suositeltava tapa tutustua markkinoihin, jotta selviäisi onko kysyntää. Testausta voi harjoittaa isommilla markkina-alustoilla ja kauppapaikoilla tai somekanavissa ennen oman järeän verkkokaupan investoimista. On toki myös mahdollista, ettei koskaan perusta omaa verkkokauppaa, vaan jos tuotteille tai palveluille on kysyntää, hyödyntää jälleenmyyjiä ja alustoja. Tällöin kyse on oman liiketoimintamallin valinnasta.

Kun asiakkaat ja tuotteet on mietittynä, on pohdittava, kuinka asiakkaat saavat tietää kaupan olemassaolosta. Asiakas ei voi ostaa, ellei tiedä yrityksestä. Markkinointiin kannattaa käyttää aikaa ja rahaa. Onneksi yrittäjän ei tarvitse näkyä joka paikassa, vaan ainoastaan niille potentiaalisille asiakkaille, joita yritys haluaa asiakkaikseen. Verkkokauppaa kannattaa markkinoida sähköisesti, sillä kohdentaminen ja tuloksellisuuden mittaaminen on helpompaa.

Asiakasvalinta määrittää lopulta aivan kaiken verkkokaupassa: miltä sen tulee näyttää, mitkä ovat tuotteet tai palvelut, hintataso ja toimitus- ja maksutavat. Koko kauppa tulee suunnitella sen mukaisesti, mitä asiakkaat toivovat – ei sen mukaisesti, mitä yrittäjä itse toivoo. Kuulen yrittäjäkoulutuksissa usein, että yrittäjä on pettynyt olemassa olevien verkkokauppojen tarjontaan ja olisi  kaivannut itse parempaa asiakaskokemusta. Kyse on tällöin yhden henkilön henkilökohtaisesta kokemuksesta. Kannattaa tutustua markkinoihin ennen kuin lähdetään suin päin perustamaan juuri tähän yhden henkilön (yrittäjän itsensä) tarpeeseen vastaavaa verkkokauppaa. Suosittelen mieluummin sellaisen kaupan perustamista, jolle on kysyntää laajemmaltikin.

Mies tekee ostoksia supermarketissa.

Perinteiset kivijalkamyymälät ovat myös ikäänkuin alustatalouden markkinapaikkoja. Ne jälleenmyyvät eri tuottajien tuotteita. Asiakas saa yhdestä paikasta laajan valikoiman, joka helpottaa ostamista. Netin markkinapaikat toimivat samalla periaatteella, joskin sähköisesti. Pienen yrittäjän voi joskus olla järkevämpää tarjota omia tuotteitaan tai palveluitaan ison toimijan (jolla on jo valtava näkyvyys) valikoimaan, kuin lähteä rakentamaan omaa pientä markkinapaikkaa. Tämä on valinta, jota kannatta harkita tarkasti.

Huomioitavaa verkkokaupan perustamisessa

Etenkin tuotteita myyvä verkkokauppias törmää heti alkuvaiheessa siihen, että tuotteisiin eli varastoon sitoutuu valtavasti rahaa. Valikoimaa on oltava ja lisää tuotteita on ilmestyttävä verkkokaupan valikoimaan säännöllisesti, jotta kanta-asiakkuuksien muodostuminen olisi mahdollista. Jos artikkeleita hankitaan 1000 erilaista, lisäksi varastotilaa, pakkausmateriaaleja jne. verkkokaupan perustamiseen sujahtaa helposti tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia euroja rahaa. Itse investoin aikoinani pieneen sivutoimiseen verkkokauppaani 10 000 euroa ja sekin summa tuntui hupenevan aivan liian helposti tuotteisiin, joista rahaa alkoi palautumaan hiljalleen takaisin päin, kun asiakkaat tilasivat kaupastani tuotteita.

Kannattaakin uhrata hetki jos toinenkin ja pohtia voisiko kalliin ja ehkäpä jopa turhan vaiheen eli varastoinnin kiertää kokonaan ja miten se tapahtuisi? Voisitko myydä tuotteita ns. myyntitiliperiaatteella, jolloin tuotteita ei osteta omaan varastoon, vaan toimittaja tai valmistaja omistaa ne? Ja jopa toimittaa ne? Myös drop shipping-palveluita on tarjolla laajalti. Jos tuotteen valmistaja on joku muu taho, kuin verkkokauppias itse, voisiko valmistaja toimittaa tuotteen suoraan asiakkaalle ilman välivarastointia? Mitä useampi välikäsi matkan varrella on, sitä kalliimmaksi tuotteen hinta nousee ja sitä hitaampaa on toimittaminen. Palvelun myynnissä varastointiin ja logistiikkaan ei luonnollisesti sitoudu rahaa.

Logistiikka eli tuotteiden kuljettaminen hoituu pienellä ja sivutoimisella verkkokauppiaalla helposti siten, että kauppias itse kuljettaa tuotteet esimerkiksi 2 kertaa viikossa autollaan lähimpään Postiin, Matkahuoltoon tai muulle kuljetusliikkeelle. Suuremmissa verkkokaupoissa, joista lähtee useita kolleja päivässä, ei kauppiaan kannata käyttää arvokasta työaikaansa edestakaisin ajamiseen, vaan tilata kuljetuspalvelu noutamaan tuotteet varastolta.

Pakkausmateriaaleja voi tilata useasta eri paikasta – tietenkin myös verkkokaupoista. Tuotteista riippuen kannattaa olla useita eri pakkauskokoja. (Ympäristöystävällinen)muovipussi tai pahvipussi toimii ei-särkyvillä tuotteilla, koska pussi on edullinen ja sen saa pakattua tiiviisti. Asiakkaat eivät välttämättä pahastu, vaikka pakkaus olisi vanha pahvilaatikko – tämä toisi kustannussäästöjä ja olisi myös ekologisempaa. Pakkaaminen on taitolaji. Ilmaa ei kannata lähettää, sillä kuljetuspalvelut kun hinnoittelevat palvelunsa joko painon tai tilavuuden mukaan – kumpi sattuu olemaan suurempi. Kevyt, mutta suuri paketti ei välttämättä ole sen halvempi tai kalliimpi kuin painava, mutta pieni paketti. On oma valinta, haluaako painattaa pakettiin oman firman logon. Myös teippiä voi painattaa firman logolla ja nimellä.

Sähköisessä tuotteessa verkkokauppiaan kannattaa kiinnittää huomiota lahjakortteihin, tilausteksteihin ja kuviin – asiakasta voi ilahduttaa monella tapaa. Lahjakorteissa kannattaa tarjota (esim. 5-10€ kalliimpaan hintaan) myös fyysistä painettua lahjakorttia, joka ilahduttaa lahjansaajaa joskus sähköistä koodia konkreettisemmin. Palvelun tuotteistaminen on myös taitolaji ja palvelua myyvän yrittäjän kannattaa pohtia keinoja palvelunsa konkretisoimiseen.

Verkkokauppias maksaa laskuja tietokoneella.

Verkkokauppiaalla, kuten aivan kaikilla yrittäjillä, hinnoittelun taito nousee asiakashankinnan lisäksi tärkeimpään rooliin. Verkkokaupasta syntyy normaalien yritystoiminnan kulujen lisäksi kuluja alustasta, tuotteista, kuljetuksesta, verkkomaksamisesta jne. Yrittäjäkoulutus on oivallinen keino hioa verkkokaupan liikeidea ja laskelmat kuntoon ennen perustamista. Uskallan väittää, että laadukas yrittäjäkoulutus ennaltaehkäisee kannattamattomien yritysten perustamista ja maksaa vaivansa osallistujalle.

Verkkokaupan perustajan velvoitteet

Verkkokaupan perustaminen on suht helppoa, mutta verkkokauppiaita koskevat kaikki samat säädökset kuin muitakin yrittäjiä. On selvitettävä nämä:

  • Onko toiminta ilmoituksen tai luvanvaraista. Kurkkaa Suomi.fi-sivuilta luvat ja velvoitteet. Erityisesti maahantuonnin osalta on oltava tarkkana; mitä tahansa ei voi tuoda maahan ja maahantuojalla on monenlaisia vastuita mm. tuoteturvallisuuden osalta.
  • Verkkokauppiaan on laadittava ymmärrettävät toimitusehdot, jotka suojaavat sekä asiakasta, että kauppiasta. Tätä varten kannattaa tutustua huolella Kuluttaja- ja kilpailuviraston sivuun, jossa on kattavat ohjeet verkkokauppiaalle.  Toimitusehdoissa määrität miten verkkokauppasi toimii: maksaminen, toimitus, palautus ja reklamaatio. Kuka voi tilata ja kuka ei? Ylipäätään verkkokauppiaan tulee tutustua siihen, mitä laki määrittelee mm. palautuksesta.
  • Verkkokaupan markkinoinnin osalta, erityisesti kuluttaja-asiakkaille suunnattaessa, verkkokauppiasta koskevat samat säädökset kuin muitakin yrittäjiä. Vaikuttajamarkkinoinnin osalta on oltava erityisen tarkka, samoin alaikäisille suunnatussa markkinoinnissa.

Eri liiketoiminnoissa on erilaisia rajoitteita ja huomioitavia asioita. Moni verkkokauppias suunnittelee maahantuontia ja vientiä – ymmärrettävästi, sillä verkkokauppahan mahdollistaa näkyvyyden kansainvälisesti. EU:n sisällä ei tarvitse murehtia tullista. EU:n sisällä käytävä kauppa on ns. yhteisökauppaa. Tulli astuu mukaan EU:n ulkopuolisissa asioissa. Tulevan verkkokauppiaan kannattaa tutustua myös arvonlisäveroasioihin. Verottajan ohjeen mukaan alv-asiat riippuvat siitä, myydäänkö tuotteita yksityishenkilölle vai yhteisöasiakkaalle (= yritysasiakas):

Yksityishenkilö asiakkaana

  • Jokaisella valtiolla on oma kaukomyyntirajansa. Siihen saakka, kun tuo kaukomyyntiraja ei ylity, noudatetaan normaalia Suomen alv-käytäntöä eli myyntihintoihin lisätään Suomen verolainsäädännön mukainen alv ja alv tilitetään Suomeen. (esim. Suomessa kaukomyyntiraja on 35 000€/v., mutta raja vaihtelee eri EU-maissa)
  • Kun kaukomyyntiraja täyttyy/ylittyy, on yrityksen rekisteröidyttävä alv-velvolliseksi kyseiseen kohdemaahan ja siitä saakka noudatetaan kyseisen maan alv-käytänteitä.

Yritys asiakkaana

  • Alv on käänteinen. Yrityksen tulee pyytää asiakasyrityksen VAT-numero ja tarkistaa, että se on voimassa. Kun verkkokauppias laatii laskun, ei siihen laiteta lainkaan arvonlisäveroa, sillä käänteisen alv:n mukaisesti ostaja maksaa alv:n ja tilittää sen kohdemaan veroina. Verkkokauppiaan tulee kuitenkin laittaa nämä myynnit yrityksensä alv-ilmoitukseen ja tehdä myynneistä yhteenvetoilmoitus.

Suosittelen kansainvälistä verkkokauppaa suunnittelevien yrittäjien kääntyvän herkästi Verohallinnon puoleen. Tilitoimiston valinta on myös tärkeää, sillä kirjanpitäjän on hyvä ymmärtää verkkokaupan ja kansainvälisen kaupan lainalaisuudet.

Mutta ei verkkokauppiaaksi ryhtyminen sen monimutkaisempaa ole, kuin muunkaan yrityksen perustaminen. Jokaisella toimialalla ja liiketoimintamallissa on omat huomioitava asiansa. Verkkokaupan edut ja mahdollisuudet ovat kuitenkin niin suuret, ettei mahdollisuutta kannata jättää hyödyntämättä! Verkkokaupan perustaminen on helppoa ja kauppiaaksi voi ryhtyä lähes kuka vain. Sen sijaan verkkokaupan kannattavaksi saaminen on toinen asia. Se vaatii perehtymistä ja yrittäjyyden haltuun ottamista. Verkkokauppa on jakelukanava ja väline, jota kautta yritystoimintaa harjoitetaan. Jos liikeidea ei ole kunnossa tai kauppiaalla ei ole riittävää osaamista hinnoittelusta tai asiakashankinnasta, ei hienoinkaan verkkokauppa pääse markkinoille. Voisiko jopa väittää, että verkkokauppiaaksi lähtemisessä on suorastaan liiankin matala kynnys? Verkkokauppiaaksi voi kuitenkin oppia ihan jokainen!

Kommentoi