Skip to main content
Yleinen

Miten liikeidea syntyy?

By 1.12.201731 joulukuun, 2018Kommentit (2)

Liikeidealla tarkoitetaan sitä, mitä yritys myy. Liikeidea ei synny pakottamalla. Parhaat ideat tarvitsevat aikaa, oivalluksia ja myös onnekkaita sattumia toteutuakseen. Parhaita liikeideoita ovat ne, jotka ratkaisevat asiakkaan ongelman. Näin tuote/palvelu on helpompi myytävä; asiakas on valmis maksamaan siitä, koska hyötyy siitä aidosti. Liikeidea voi syntyä esimerkiksi kun pohtii omaa työtään: Mihin turhaan asiaan kulutat mielestäsi liikaa työaikaa? Mikä asia tökkii uudelleen ja uudelleen? Mikä on asia, joka hidastaa prosesseja, eikä nopeuta niitä? Parhaat liikeideat ovat arjen helpottajia, oli arki sitten työtä tai kotielämää. Lue lisää postauksestani mikä yritys kannattaa perustaa.

Mistä yrittäjät ovat keksineet liikeideansa? Perustuuko yritystoiminta oman osaamisen myymiseen vai kokonaan uuteen keksintöön tai toimintamalliin? Toisinaan liikeidea syntyy siitä, että huomataan kysyntää, joka halutaan täyttää. Tarina yrityksen takana voi myös olla se, että työnantaja ulkoistaa toimintoja ja ehdottaa työntekijälle yrittäjyyttä. Alihankintaa voi olla monenlaista. Myös harrastuksesta voi syntyä joko huomaamatta tai tarkoituksella laskutettavaa. On myös mahdollista, että koko yritystoiminta on pakkoyrittäjyyttä. Mikäli henkilö ei löydä työtä, voi yrittäjyys olla ainoa vaihtoehto ja liikeideana voi olla, että tehdään kaikkea maan ja taivaan väliltä, kunhan jostakin saadaan laskutusta.

On aina kiinnostavaa kuulla miten ajatus uuden yrityksen perustamiseen on alun perin syntynyt. Oman yritykseni taustalla on se, että olen yrittäjäkoulutusten ammattilainen, mutta koen yrittäjyyden kouluttamiseen, yritysneuvontaan ja alkavien yrittäjien auttamiseen ylipäätään liittyvän aivan liikaa byrokratiaa, koska tätä toimintaa tuottavat yleensä julkisen sektorin toimijat. Toki ymmärrän että verovaroilla toimittaessa byrokratia lisääntyy, mutta yrittäjänä voin toimia paljon suoraviivaisemmin, tuloksellisemmin ja nopeammin = tehokkaammin. Voin käyttää resurssini juuri siihen mitä teen, eikä työpanosta huku byrokratian syövereihin.

Oli toimiala mikä tahansa, ideaalitilanne olisi se, että yrittäjä tekee juuri sitä mistä tykkää ja mitä kohtaan hän kokee innostusta ja intohimoa. Ellei ole paloa tekemistään kohtaan, jää lopputulos väistämättä vaisuksi. Voiko asiakas innostua, jos yrittäjä ei ole innostunut? Aiemmin tie yrittäjäksi on ollut usein (oman näkemykseni mukaan) se, että henkilöllä on pitkä työtausta alalta ja näin ollen vankka ammattitaito ja hyvässä lykyssä jo valmiita asiakkaita. Nyt yrittäjäksi lähdetään helpommin kokonaan uudelle alalle tai idealla, jolla ei ole ehkä lainkaan tiedossa olevia markkinoita. Kokeilukulttuuri on päivän sana ?

Kun pitää ikkunat avoinna, mahdollisuuksia tulee vastaan paljon helpommin, kuin pitämällä ikkunat, kaihtimet ja verhot kiinni! (kuva Pixabay, Kramer)

Sanotaan myös, että on oltava oikea aika kyseiselle idealle. En itse oikein ymmärtänyt opiskeluaikoina käsitettä Window of opportunity. Nyt ymmärrän sen erittäin hyvin: paras aika tietylle liikeidealle on se, että et joudu luomaa kokonaan uutta markkinaa, vaan että markkinat ovat juuri heräämässä kiinnostukseen palveluasi tai tuotettasi kohtaan. Hyväkään idea ei välttämättä menesty jos ajoitus on väärä. Esimerkiksi digitalisaation maailmassa tällä hetkellä menestyvät palvelut eivät olisi saaneet sijaa markkinoilla 10 vuotta sitten. Ja 10 vuotta myöhemmin ne olisivat aikaansa pahasti jäljessä.

Olisiko näille sovelluksille ollut markkinaa 20 vuotta sitten? (kuva Pixabay, LobiStudioHamburg)

Itse ilahdun aina liikeideoista, jotka ovat sopivan simppeleitä. Palvelu tai tuote on helposti tuotettavissa, asiakas ymmärtää mitä saa ja palvelu tai tuote ratkaisee jonkin asiakkaan ongelman. Itse asiassa kaikkien liikeideoiden tulisi perustua jollakin tavoin ongelmanratkaisuun.

Kerrothan miten oma liikeideasi sai alkunsa? Tuliko idea kuin salama keskellä kirkasta päivää vai hautuiko ajatus vuosia ennen kuin muotoutui liikeideaksi?

Kommentit (2)

  • Ville kajander sanoo:

    Ideoiden ehdottamisesta yhtiölle. Ei tullut googlelta vastauksia. Turhan tyypillistä…
    Löytyisikö teiltä artiklaa jossa aihe katettaisiin SUOMEksi ja kunnolla? Keksiminen ja suunnittelu on muutenkin turhan velka helvetin takana jos yrittämistä pienessä mittakaavassa tai suuressa järjellä miettii.

    • Sanna sanoo:

      Ville,

      Olet oikeassa siinä, että liikeidean keksiminen ei ole aina helppoa ja enpä muista tilannetta, että hyvä liikeidea olisi löytynyt ihan noin vain sormia napsauttamalla valmiina. Oman näkemykseni (joka perustuu 20 vuoden työskentelyyn aloittavien yrittäjien parissa) mukaan suurin osa liikeideoista perustuu näihin kahteen:
      – Yrittäjän osaaminen, joka on hankittu joko koulutuksen, työkokemuksen tai harrastuksen kautta
      – Havaittuun tarpeeseen, joka sekin pohjautuu tyypillisesti käytännön tekemiseen eli on huomattu työn tai harrastuksen kautta, että jonkin asian voisi tehdä toisin (paremmin tai tehokkaammin)

      Harva ala on sellainen, ettei sillä toimiminen edellyttäisi yhtään aiempaan osaamista alalta, mutta jos henkilö on motivoinut ja oppivainen, kaiken kyllä oppii! Mutta helpoin tie on lähteä pohtimaan itselleen tutun toimialan tarpeita eli mitä voisi tehdä järkevämmällä tavalla.

      Tarkoitatko velkahelvetillä sitä, että yrittäjä ottaisi aina valtavan määrän velkaa tai riskin konkurssiin? Ainakin meillä yrittäjäkoulutuksissa aika harva yrittäjä ottaa pariakymmentätuhatta euroa suurempaa velkaa ja moni lähtee yrittäjäksi ilman minkäänlaista velkaa. Yrittäjä voi toki velkaantua, mikäli maksavia asiakkaita ei riitä ja muitakin riskejä on olemassa, mutta velkaantumisen riski on suht pieni esimerkiksi palvelua myyvällä yrittäjällä, jolla ei ole juuri kiinteitä kustannuksia (kuluja, jotka on makettava joka kuukausi oli myyntiä tai ei, kuten vuokra).

      Nyt kun en tunne lainkaan toimialaasi tai osaamistasi, minun on mahdotonta auttaa pohdinnassasi. Voisitko keskustella liikeideamahdollisuudesta esimerkiksi oman paikkakuntasi yritysneuvojan kanssa? Toivottavasti se vie asiaa eteenpäin ja mieluinen liikeidea lähtee muotoutumaan.

      Sanna

      P.S. Et Ville ole varmastikaan ainoa, joka haluaisi löytää hyvän liikeidean. Pohdimme aiemmin erään yrittäjäkumppanin kanssa, voisimmeko järjestää päivän mittaisia työpajoja, joissa mietitään liikeideoita osallistujien kanssa, mutta asiaa ei tuolloin lähdetty viemään sen pidemmälle. Sinä toivot artikkelia/kirjoitusta, mutta liikeidean syntytapoja on niin monia, ettei sellaista taida olla valmiiksi kirjoitettuna. Uskon kuitenkin, että liikeidea löytyy parhaiten, kun miettii ensin oman osaamisen eli:
      a) Mitä osaan
      b) Mitä tekisin mieluiten
      c) Kenelle osaamisestani olisi eniten hyötyä (eli on oltava asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan)

Kommentoi