Skip to main content

Lapsi laittaa eri muotoisia palikoita palikkalaatikkoon.

Lapsi laittaa eri muotoisia palikoita palikkalaatikkoon.

Aloittelevana myyjänä olen rynnännyt  aikoinaan markkinoille tuote edellä. Olen esimerkiksi kohdannut yritysasiakkaita tavoitteenani myydä tiettyä koulutustuotetta, kuten vaikkapa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkintoa. Olen opetellut speksit ja yksityiskohdat, kuten päivämäärät ja miten tutkinto arvioidaan. Mutta koulutus ei olekaan ollut välttämättä asiakkaalle sopivin tai edes tarpeellinen. Valmista tuotetta ei aina voi istuttaa erilaisten asiakkaiden tarpeisiin. Hyvä myyjä poimisi ratkaisukeskeisesti asiakkaan tilanteesta tiedonjyväsiä ja ehdottaisi toisenlaista ratkaisua – niitä koulutusalallakin riittää! Kun asiakas on antanut myyjälle jotakin niin arvokasta kuin aikaansa, sitä ei pidä hukata esimerkiksi tuputtamalla valmista koulutuspakettia X, kun asiakkaan ongelmat ratkaisisi koulutus Z. Jos asiakas tarvitsee pyöreän palikan, ei hänelle pidä tarjota kulmikasta tai päinvastoin. Lapsi voi yrittää tunkea väkisin väärän muotoista palikkaa palikkatestiin, mutta yrittäjän pitäisi alansa ammattilaisena ymmärtää, että kun ei ole sopiva, niin ei ole sopiva.

Kommentoi