Skip to main content

Tiimi keskustelee toimistossa.

Tiimi keskustelee toimistossa.

Asiakkuuden ylin muoto on se, että asiakas suosittelee pyytämättä ja myy yrittäjän puolesta. Tällaista asiakkuutta ei saa edes rahalla. Olen itsekin toiminut referenssiasiakkaana, koska olen ollut aidosti tyytyväinen. Oman referenssitarinani olen antanut koulutusalan yrittäjänä Mediamaisterin moodle-verkkoympäristöstä. Rahaa en tästä suosittelusta ole saanut, enkä edes ottaisi vastaan. Nähdäkseni suomalaiset ovat niin rehtiä kansaa – ainakin pääosin- että uskallan itse luottaa julkisiin referensseihin, joita yritys kotisivuillaan ja muissa kanavissaan julkaisee. Toisin päin käännettynä: miksi joku kehuisi julkisesti, ellei olisi tyytyväinen? Rahaa vastaan ehkä? Mutta tällöin kyse ei ole enää autenttisesta suosittelemisesta eli aidosti tyytyväisestä asiakkaasta. Tilanne muistuttaa pikemminkin vaikuttajamarkkinointia.

Kommentoi