Skip to main content

Päivitetty 8.9.2022

Millainen on hyvä yrityksen nimi

Yrityksen nimen valinta aiheuttaa usein yritystoimintaa suunnittelevalle unettomia öitä. Hyvän yrityksen nimen keksiminen koetaan yhdeksi hankalimmista yrityksen perustamiseen liittyvistä asioista. Kaikki hyvät nimet tuntuvat olevan jo varattuja.  Yrityksen perustajan kannattaa selvittää, täyttääkö yrityksen nimi-idea nämä kriteerit:

  • Erottuuko yrityksen nimi kilpailijoista
  • Onko yrityksen nimi helppo lausua ja kirjoittaa
  • Kuvastaako yrityksen nimi jollakin tavoin yrityksen liiketoimintaa
  • Jääkö yrityksen nimi helposti mieleen
  • Onko yrityksen nimi asiakaskohderyhmää kiinnostava
  • Viehättääkö nimi-idea yrityksen perustajaa itseään
  • Herättääkö nimi-idea positiivisia mielleyhtymiä
  • Salliiko yrityksen nimi yritystoiminnan kasvun ja/tai liiketoiminnan mahdolliset muutokset rajaamatta toimintaa ja toimialaa liiaksi
  • Onko www-osoite eli domain vapaana
  • Ovatko somekanavien osoitteet vapaana
  • Täyttääkö nimi-idea PRH:n nimiohjeiden kriteerit

 

Vastaavasti huono yrityksen nimi on sellainen, joka ei jää mieleen, on vaikea lausua tai kirjoittaa, sekoittuu helposti toiseen yritykseen tai aiheuttaa vääränlaisia mielikuvia. Yrittäjän kannattaa pohtia, kestääkö yrityksen nimi aikaa. Nuorena ja villinä keksitty hassunhauska nimi-idea ei välttämättä enää tunnu yhtä hauskalta yrittäjän itsensä ikääntyessä tai markkinatilanteen muuttuessa. Joskus saattaa myös käydä niin ikävästi, yrityksen nimen valinta menee pieleen muista syistä. Yrityksen nimestä voi tulla huono ympäristöstä johtuvista syistä. Näin on käynyt esimerkiksi ”korona”-sanaa käyttäville yrityksille koronapandemian myötä. ”Me too”-lastenvaatemerkki oli suosiossa ennen maailmanlaajuista ”Me too”-kampanjaa. Sanaparia käyttämällä ilmaistiin alunperin joutuneensa erityisesti luovilla aloilla hyväksikäytön uhriksi. Sanojen ja nimien merkitys voi muuttua matkan varrella.

 

Yrityksen nimen varaaminen

Yrityksen nimen varaaminen tapahtuu siten, että yritys rekisteröidään YTJ-palvelussa joko paperisella tai sähköisellä perustamisilmoituksella. Yritystä perustettaessa voidaan esittää 1-3 nimiehdotusta. Usein tuleva yrittäjä on mieltynyt yhteen tiettyyn nimi-ideaan, mutta valitettavasti aina nimeä ei syystä tai toisesta voidakaan hyväksyä, ja tämä aiheuttaa pettymyksen. Yritykselle ei kannata laatia materiaaleja (esimerkiksi painattaa käyntikortteja tai julkaista kotisivuja) ennen kuin yrityksen nimi on virallisesti hyväksytty. Yrityksen nimen rekisteröintiä voi nopeuttaa, kun perustamislomakkeelle ilmoittaa maksimimäärän eli kolme nimivaihtoehtoa. Yrityksen nimen valinnassa ei kannata satsata liikaa toivoa yhteen ainoaan nimeen.

Nimi-ehdotukset käydään Kaupparekisterissä läpi ilmoitusjärjestyksessä: ensin perustamisilmoituksessa ensimmäiseksi ehdotettu nimi. Jos nimi on kelpoinen, siitä tulee yrityksen nimi. Ellei ensimmäinen nimiehdotus täytä vaatimuksia, otetaan tarkastelun alle toinen nimiehdotus. Jos se on kelpoinen, siitä tulee yrityksen nimi. Ellei toinenkaan nimi-idea täytä vaatimuksia, otetaan tarkastelun alle kolmas nimiehdotus. Jos se on kelpoinen, siitä tulee yrityksen nimi. Ellei kolmaskaan nimiehdotus täytä kriteereitä, yrityksen perustaja saa PRH:sta yhteydenoton, jossa joko kerrotaan, etteivät nimi-ideat olleet kelpoisia tai ohjeistetaan, miten nimi-ideoita tulisi muuttaa, jotta ne täyttäisivät yrityksen nimen vaatimukset.

Kaupparekisterissä tehdään jokaiselle uudelle yritykselle tai rekisteröitävälle aputoiminimelle nimitutkimus. Nimitutkimuksella taataan, että jo rekisteröityjen yritysten nimiä ei loukata. Suomessa ei voi toimia kahta samannimistä yritystä samalla toimialalla. Kun yritys rekisteröidään, yritys saa heti y-tunnuksen, mutta nimitutkimuksen tekemiseen kuluu yleensä parisen viikkoa. Ei ole lainkaan tavatonta, että nimitutkimuksen tuloksena tuleva yrittäjä saa postia, jonka mukaan yrityksen nimeä ei voi rekisteröidä lainkaan tai ohjeistuksen, miten nimeä tulee muuttaa, jotta se voidaan hyväksyä. Yleinen täydennyspyyntö on yksilöivä tarkenne, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että nimeen on lisättävä toimialaa tai aluetta kuvaava tarkennus. Tämän tarkennuspyynnön jälkeen käsittelyaika lyhenee huomattavasti. Jo toimiva yritys voi myös varata aputoiminimiä, joiden rekisteröinti maksaa 60€ / kpl (v. 2022). Aputoiminimestä tehdään yhtä lailla nimitutkimus niiden toimialojen osalta, joille aputoiminimi rekisteröidään.

Yrityksen nimen varaaminen tai suojaaminen ilman yrityksen perustamista ei ole mahdollista eli jos haluaa rekisteröidä yrityksen nimen, on samalla täytettävä perustamisilmoitus, jolloin perustetaan yritys ja saadaan y-tunnus. Lue lisää toiminimen perustamisesta. On kuitenkin mahdollista, ettei yritystä rekisteröidä heti Verohallinnon rekistereihin, eikä yrityksen toimintaa aloiteta heti: Näin yritys voi olla tovin ns. pöytälaatikossa. Y-tunnuksen rekisteröimisestä syntyy kuitenkin tiettyjä velvoitteita, eli suin päin ei yritysten nimiä ja y-tunnuksia kannata lähteä rekisteröimään. Domainin ja somekanavien rekisteröintejä sen sijaan voi tehdä ilman y-tunnustakin. Mutta niiden rekisteröinti ei anna yrityksen nimen suojaa. Nimen voi suojata vain rekisteröimällä nimen Kaupparekisteriin yrityksen perustamisen yhteydessä.

 

Tuleva yrittäjä saa PRH:sta kirjepostia käsittelyn etenemisestä, mutta vieläkin nopeammin nimen hyväksymistiedon saa Virre-tietopalvelusta. Kun yritys on rekisteröity, mutta nimitutkimus on vielä kesken, Virressä lukee maininta ”vireillä”. Kun nimiasia on päätöksessä, Virressä lukee ”tunnus annettu”. Tällöin yrityksen nimellä on nimen suoja niillä toimialoilla, joille yritys on rekisteröity.

Onko yrityksen nimi jo käytössä?

Yrityksen nimen valinta edellyttää aikaa ja pohjatöitä. Suosittelen ehdottomasti osallistumaan yrittäjäkoulutukseen ennen yrityksen perustamista. Yrittäjäkoulutuksessa käydään läpi monta tärkeää asiaa nimen ja toimialan valinnasta lähtien. Näistä sivustoista on hyötyä:

  • Selvitä etukäteen, onko yrityksen nimi-idea vapaana. Tutustu PRH:n Nipa-sivustoon eli nimipalvelun hakutoimintoon. Sieltä näet, onko yrityksen nimi varattu vai vapaa. Kaupparekisteristä löytyy myös tavaramerkkihaku.
  • Oivallinen hakupalvelu on Yritys- ja yhteisötietopalvelun sivusto, josta näet myös yritysten perustiedot. PRH:n Virre ja Nipa, ja edellä mainittu YTJ:n yrityshaku ovat ainoa Suomen viralliset yritysrekisterit. Kaikki muut rekisterit ovat kaupallisia rekistereitä, jotka hankkivat tietonsa noista virallisista rekistereistä.
  • Traficomin sivuilta voi tarkistaa onko fi-päätteinen domain vapaana
  • Kannattaa ihan vain googlettaa nimiehdotukset, jotta näet esiintyykö nimi jo joissakin asiayhteyksissä, vaikkei sitä olisikaan rekisteröity. Esimerkiksi slangisanat eivät välttämättä selviä kuin hakukoneiden kautta.
  • Outoja väärinkäsityksiä välttääksesi erityisesti kansainvälisille markkinoille pyrkivän yrityksen kannattaa tarkistaa yleisimpien kielten sanakirjoista, ettei nimiehdotus tarkoita toisella kielellä mitään sellaista, joka voisi herättää kummastusta. Tässä avuksi on esimerkiksi Googlen kääntäjä Hassua, mutta isotkin yritykset skippaavat tämän vaiheen. Sanavalinnoilla on saatu aikaan hyvinkin koomisia tilanteita oli kyse sukupuolielimiä tarkoittavasta auton mallin nimestä tai elintarvikkeista. Rape-keksi on suomen kielellä hauska sana, jonka voi yhdistää keksin rapeuteen, mutta englanninkielinen merkitys on jotakin aivan muuta.

Älä valitse alunalkaenkaan nimeä, joka on jo käytössä tai liian samantapainen jo olemassa olevan yrityksen nimen kanssa. Toisinaan törmää yrityksiin, jotka käyttävät markkinointinimenä nimeä, jota eivät ole rekisteröineet. Tällöin on riski, että joku toinen rekisteröi kyseisen nimen. On myös mahdollista, että tietämättään loukkaa toisen yrityksen rekisteröityä nimeä. Yrityksen nimiasioita koskevat loukkaukset käsitellään markkinaoikeudessa. Yrityksen nimen valinta on näin ollen paitsi markkinoinnillinen, myös juridinen asia ja jo rekisteröidyn yrityksen nimen suojaa tulee kunnioittaa.

 

Mikäli kaikki hyvät nimet tuntuvat olevan varattuja, kysy apua tuttavilta, perheeltä, työkavereilta tai vaikka Facebook-ryhmistä. Järjestä nimikilpailu ja lupaa palkita nimen keksijä vaikkapa leipomallasi täytekakulla. Voit myös antaa lapsen keksiä nimen, sillä sanavalmiit ja mielikuvitusrikkaat nimi-ideat usein suorastaan pulppuavat ja hyvinkin moni yritys on nimetty lapsen keksimänä!

Vinkkejä yrityksen nimen valintaan: Nimi-ideat ja nimiehdotukset

Yrityksen nimi on suhteellisen pysyvä asia, joten yrityksen perustajan kannattaa puntaroida tulevaa nimeä monelta kannalta, ei vain oman mieltymyksen mukaisesti.

  • Mille toimialalle yritys perustetaan? Toiset alat ovat perinteisempiä ja nimen on oltava luottamusta herättävä, kun taas joillekin toimialoille sopii paremmin huumorinimi tai vieraskielinen nimi. Hautausala on yksi perinteisimmistä toimialoita, kun taas IT-alan toimijat voivat nimetä toimintansa lähes miten haluavat menettämättä ammatillista uskottavuutta.
  • Ketkä ovat asiakkaitasi? Myytkö palveluitasi ikäihmisille vai teini-ikäisille? Suomessa vai ulkomailla? Haluatko vedota moderneihin vai perinteisiin asiakkaisiin? Yrityksiin vai yksityishenkilöihin?
  • Millaisen mielikuvan haluat antaa? Haluatko olla pieni ja sympaattinen käsityöläinen vai näyttää jo alusta alkaen suurelta, ammattimaiselta ja kansainvälistyvältä yritykseltä? Sanavalinnolla on merkitystä mielikuvan luomisessa.

 

Yrityksen nimen valinnassa kannattaa pohtia myös yrityksen nimen kirjoitusasua. Yrityksen nimessä saa olla suomen kielisiä ja vieraskielisiä sanoja sekaisin, yhdisteltyinä ja mitä erilaisimmissa muodoissa.  Samoin yrityksen nimessä voi olla sekä isoja, että pieniä kirjaimia sekaisin. Välimerkkejäkin voi olla. Erikoiset kieli- ja kirjoitusasut johtavat kuitenkin lähes poikkeuksetta siihen, että yrittäjä joutuu tavaamaan yrityksensä nimeä kirjain kirjaimelta päivittäin, mistä tulee pidemmän päälle rasite. Lisäksi yrittäjä joutuu toistuvasti harmistumaan siitä, että saa yhteydenottoja, joissa yrityksen nimi on väärin kirjoitettu, eivätkä sähköpostitkaan tunnu löytävän perille. Internetkieli ei ymmärrä erikoismerkkejä, ääkkösiä tai isojen ja pienten kirjainten yhdistelmiä. Mikäli toiminta on kansainvälistä, yrityksellä voi olla vieraskielinen rinnakkaistoiminimi suomenkielisen lisäksi (esim. ruotsin tai englanninkielinen käännös). Näitä ja myös aputoiminimiä voi rekisteröidä myös jälkeenpäin. Kansainvälistymisaikeet on kuitenkin fiksua huomioida jo yrityksen perustamisvaiheessa nimen valinnassa.

Yrittäjä ei saa käyttää yrityksensä nimessä muita henkilön nimiä kuin omaa ja yhtiömiestensä ja yhtiökumppaneidensa nimeä. Oman nimen käyttäminen sopii yritykselle kun liiketoiminnan on tarkoituskin pysyä vain omistajiensa yrityksenä ja henkilöytyä yrittäjiin itseensä. Asiakas saattaa pettyä mikäli Sannan Kotisiivouksesta ei tulekaan itse Sanna siivoamaan, vaan siivooja onkin joku aivan muu.

Yrityksen nimigeneraattori auttaa yrityksen nimen valinnassa

Yritykselle voi keksiä nimen yhdistelemällä eri sanoja. Yrityksen nimen ei välttämättä tarvitse olla todellinen sana, joka tarkoittaa jotakin. Sanamuunnokset voivat olla parhaimmillaan oivaltavia sanaleikkejä. Sanoja voi perata etsimällä sopivia sanoja:

  • sanakirjoista
  • murresanakirjoista
  • toimialan ammattisanastosta
  • alueen kartasta
  • yrittäjän etu- ja sukunimestä, lemmikin tai vaikkapa lasten nimistä

Yrityksen nimigeneraattorit ovat sivustoja, joihin kirjoitetaan haluttu kantasana, ja muunnin tekee siitä jos jonkinlaisia väännöksiä. Yrityksen nimigeneraattoreita ovat esimerkiksi:

Lisää nimigeneraattoreita voit hakea Googlesta esimerkiksi sanaparilla ”business name generator”.

 

Yritysten nimien taustalla onkin usein mitä erilaisimpia tarinoita. Tosiasia kuitenkin on, että Kaupparekisterin seula on tiukentunut ja mikä tahansa nimi-idea ei läpäise nimitutkimusta yhtä helposti kuin ennen. Mikäli haluat tutustua tunnettujen yritysten nimien tarinoihin, Timo Leppänen on koonnut ne kirjaksi, nimeltä Merkilliset nimet. Yrityksen nimen valinta on sen verran monimutkainen asia, että yrityksen nimen keksimisessä lähes kaikki keinot ovat sallittuja. Toisinaan hyvä nimi-idea putkahtaa heti kirkkaana mieleen, mutta useimmiten yrityksen nimen keksiminen, sen selvittäminen, onko yrityksen nimi vapaa rekisteröitäväksi ja nimen varsinainen rekisteröinti kestää jopa useamman kuukauden. Yrityksen nimessä ei kannata tyytyä mihin tahansa vaihtoehtoon, vaan hyvän nimen keksimisen ja rekisteröinnin eteen kannattaa tehdä töitä. Onhan yrityksen nimi asia, joka on osa yrityksen brändiä ja yrittäjän tulee pystyä olemaan ylpeä omasta yrityksestään sen nimeä myöten!

 

 

Kommentoi